Monday, March 7, 2011

PULAU GALANG - TEMPAT EX PENGUNGSI VIETNAM

Galang (Indonesian: Pulau Galang), is an island of 80 km2 which is located 350 m (560 km) southeast of Batam,[1] belonging to a group of three islands called Barelang (abbreviation of Batam-Rempang-Galang). A member of the Riau Archipelago, Indonesia, Galang is located just south of Batam and Rempang which themselves are just south of Singapore and Johor. The nearest city to Galang is Tanjung Pinang on Bintan, which is about a 30-minute boat ride away.


The island is connected by the Barelang Bridge to Rempang and Batam.
There was a UNHCR's main administration office to run Galang Refugee Camp during 1979-1996 where many Vietnamese Boat People and asylum seekers were temporarily accommodated during the determination of their refugee status and their subsequent resettlement in the USA, Australia and some European Countries.

Many Vietnamese from their new resettled countries have come back to visit Galang.
There is also a 32 km2 island 180 m south of Galang, called Galang Baru.
Today, Galang Island (Ex Sinam Camp) is managed by Batam Industrial Development Authority (BIDA). In 1992 according to Presidential Decree No. 28/1992, the expanded BIDA Working Area includes Rempang Island, Galang Island and several small nearby islands.

BIDA built 6 bridges which were inaugurated on 25 January 1998. They provide a land connection between Batam Island - Tonton Island - Nipah Island - Setoko Island - Rempang Island - Galang Island - Galang Baru (New Galang) Island in order to develop all these islands.

Sumber from http://en.wikipedia.org/wiki/Galang_Island
 
Kalau pengalaman saya ke sana , jarak tempuhnya sekitar hampir 2 jam dari Batam ke Pulau Galang. Saya waktu itu ke sana sekitar tahun 2009. Dan ini photo-photonya...daripada photo2 dibuang ada baiknya saya masukin disini, siapa tahu ada yang berminat untuk ke Pulau Galang..
 
Di Pulau Galang ada 3 buah Pagoda yang saya jumpai waktu itu, yang yang terbesar ada di depan dan nampak gambar dewi2 mereka. Dan ada juga 3 buah kapal di sana. Dan banguna-bangunan lainnya sudah banyak termakan rayap dan tidak dirawat lagi sehingga sudah tidak bisa lagi dijadikan bukti sejarah peninggalan pengungsi vietnam.
Tapi saya nggak tahu keadaanya sekarang, karena sudah lama sekali saya ke sana.


Welcome To Galang Island


Kapal Pengungsi Vietnam


Kapal Pengungsi Vietnam


Gapura Pagoda di Galang



Pagoda ke dua yang di jumpai








Jembatan Barelang
 Salam,
 
07 Maret 2011

No comments:

Post a Comment